Wednesday, May 13, 2015

Eja: Rasa Sikit


Eja ni rajin datang berjalan rumah ..sebab pintu rumah aku selalu terbuka agaknye. Dulu2 dia main terjah je,tapi aku tegur dia pasal bagi salam sejak tu dia akan bagi (jeritan) salam dulu depan pintu. Apapun bila dia datang, mesti akan 'spotcheck' dalam rumah..cari barang menarik yang boleh dia main. Aku dah sorok awal2 la keh2.

Tapinya makanan aku tak boleh la sorok. Bila dia nampak je makanan maka keluarlah "Rase sikit!" dia tu. Tapi dia pandai, mukaddimah memang ade tanya pasal bahan-bahan lah..nama masakan lah..Eja pernah makan itu inilah..last2 "Rasa sikit!." jugak. Dia pulak datang je mesti lapar, lapar je mesti datang..so selalulah aku menjamu dia makan makanan yang aku masak. Aku pulak bila masak, memang buat banyak terus..lepastu simpan by batch dalam fridge untuk makan kemudian. Bila Eja ade..memang bajet tu lari la pasal dia expert perabih makanan aku. Iyelah takkan la aku tak nak bagi pulak kan.."Takpelah..budak-budak nak membesar memang selalu lapar..samalah macam kalau bela saka." aku counter balik dalam fikiran.

Cuma budak-budak memang jujur..tak beragak bagi feedback pasal makanan yang dia telan tu. Eja pun tanpe segan silu..kalau sedap komen dia sepatah je "sedap" tapi lepastu ade "..tapiii" hah dia punya tapi tu mula lah. "Eja suka kalau daging ni lagi banyak sikit"
"Apa nama ni..kacang pis? takpayah letak ni lain kali."
"Mak Eja pandai buat macam ni jugak tapi lain sikit. Lagi sedap." (Suruh mak engko je la macam tu)
"Kalau abg Lokman tak nak yang tu, bagi Eja ek (tunjuk kat benda yg aku save for the last)."

Haihh macam-macam la kau ni. Tapi steady je layan la budak-budak memang gini. Apepun aku  bersyukur & terima kasih dalam hati sebenarnya..sebab Eja sudi makan yang aku masak. Satu privellege kalau orang makan air tangan kita nia...serunuk rasa (mak-mak sangat lol) Lagipun kalau tak aku lah masak aku lah kena hadap sampai habiskan.

Dah nasib..asyik kena pau dengan Eja.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.