Saturday, May 9, 2015

Eja: The Intro


Eja atau nama sebenar dia Redza ni, adalah sorang budak lelaki umur 8 tahun jiran sebelah rumah aku. Selalu bila aku kat rumah, housemate aku takde (dan sebaliknya) jadi selain kucing2 jiran yang bertandang Eja lah jadi kawan aku.

Eja ni bila bercakap je penuh semangat. Suara dia kuat & serak rock2. Kadang aku kena suruh dia pelan sikit suara bila cakap sebab aku ade sebelah dia je pun bukan macam jauh 200 meter. Tapi bila  bercerita congcengcongceng aku kadang2 payah nak faham sebab dia pelat sikit kot. Ada sekali tu dia cerita kawan sekolah kena denda sebab 'jerit-jerit' (tu aku dengar) sebenarnya dia sebut 'curi duit'...seriously bunyi sama. Mak ayah eja ni asalnya orang Acheh, jadi bahasa boleh perasan bunyi lain sikit..

Badan eja kira sihat untuk usia dia. Mak ayah dia ade kedai runcit kat simpang depan sana. So tak syak lagi dia cukup makan. Eja ni manja dengan family, bapak dia terutamanya..tak boleh berenggang. Kalau nak tidor malam2 dia mesti cari bapak dia suruh dodoikan dulu. Kalau siang2 pantang tayar kereta bapak dia golek je mesti dia meluru nak ikut. Kalau tak dapat terus dia tekan gear 4 nangis melolong punya tak kira siang malam. Part ni aku kagum sikit la bukan mudah nak buat tu..pelakon drama pun banyak kantoi nak keluar air mata real. Aku sebagai jiran memang dah biasa tengok drama sebabak ni.

Kenapa aku cerita pasal Eja ni, sebab ade banyak peristiwa aku dengan budak ni yang bagi aku noteworthy. Aku memang ade berkoyan cerita yang aku cop noteworthy- kisah travel2 semua tu, tapi kehidupan sehari- hari pun mengajar aku banyak perkara. Aku tulis satu-satu insyaAllah.

Jadi ini pengenalan serba sikit pasal siapa Eja..sorry no photo of him sebab aku tak nak upload la bila share pic orang kat online ni banyak buruk dari baik sebenarnya. Tu story later.
Apepun aku percaya kita semua boleh belajar banyak benda dari kanak-kanak, jadi kat sini aku akan kongsikan story aku dan Eja.

To be continued fosho-

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.