Sunday, May 10, 2015

Eja: Buruk Siku


Eja belajar mengaji Iqra' dengan  jiran depan rumah yang kerja guru KAFA. biasanya petang2 Eja datang rumah akak tu la mengaji. Aku memang akan perasan sebab Eja jerit serius kuat bagi salam depan rumah dia.
Tapi pada satu petang akak ni takde kat rumah bila Eja datang, jadi otw balik Eja lalu rumah aku & nampak pintu terbuka. So macam biasa, dia pun singgah tengok ape yang boleh dia buat kali ni.

Sebab dia datang pakai baju melayu kopiah dengan kepit Iqra' bagai, dan aku pun free masa tu, aku suruh dia mengaji dengan aku je. Takde masalah pasal ajar dia ni, cuma perangai budak ni mengaji sikit haus mintak air sejuk la, kata perut lapar lah..macam-macam pe'el. Lepas habis mengaji aku kata balik nanti makan la, dan kirim salam kat family sekali. Settle aku jadi ustaz terjun situ..

Tak lama lepas tu Eja bagi salam depan pintu. Dia datang balik, bawak plastik kat tangan dia kali ni. Dalam tu ade tupperware isi lauk dengan sepinggan nasi putih. Yang aku terfikir..bila Eja bagitau mak yang dia mengaji dengan aku harini, mak dia siapkan bungkus2 lauk sikit suruh bagi kat aku la kira courtesy macamtu kot . Kak Ida (mak Eja) pun sebelum ni ada masak2 & tup tup sampai sepinggan kat rumah kitorang penyewa bujang ni.. Baik diorang ni.

Tapi Eja masuk rumah aku & duduk kat depan TV..sambil dia cakap2 sikit pasal cerita yang tengah main kat TV tu, dia bukak lauk dalam bekas dan start makan dengan nasik putih yang dia bawak. Aku perati je..tak kata apa-apa..otak tengah proses keadaan yang berlaku.

Aku rasa macam tau ape yang jadi kat sini ni. Eja kata haus & mintak air..so aku pun ambik air kat fridge lalu tanya dengan senyuman "Eja, mak Eja ade cakap apa tadi?"
Eja pun jawab "Mak suruh Eja bawak ni pegi rumah Abang Lokman makan." TAK SYAK lagi la budak ni salah paham.. selamba tibai lauk yang mak dia kirim bagi gua ape punya delivery boy daa. Dia ingat mak dia suruh bawak makan kat rumah aku..macam bekal dia. Tapi aku diam je la tak cakap apa biar Eja makan.
Sengih2 je tahan nak gelak kahkahkah. "Pedas lah lauk ni, Eja tak suka pedas..kenapa la mak bagi yang pedas ni ssst" ngomel dia lagi sambil order refill air sejuk.

Geleng2 je tengok sampai licin dia makan, lepas siap aku basuhkan pinggan & tupperware dan letak balik dalam plastik yg sama untuk dia bawak balik rumah.

"Eja kirim salam kat mak, kata Abang Lokman kata terima kasih eh."

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.