Monday, July 20, 2009

sampaikan walau sepotong ayat :)


"
aku rasa aku makin terlupa,
sibuk sangat kerja kerja kerja dan kejar kejar kejar
tak betul2 perasan
dah Rejab ,
Dia tak pernah lupa aku.."



tarikh hijri
tarikh miladi
Hari Kebesaran Islam
12 RabiulAwal 1430
9 Mac 2009
Maulidurrasul
27 Rejab 1430
20 Julai 2009
Israk dan Mikraj
*1 Ramadhan 1430
22 Ogos 2009
Awal Ramadhan/berpuasa
17 Ramadhan 1430
7 September 2009
Nuzul Al-quran
*1 Syawal 1430
20 September 2009
Hari raya Puasa/Idul fitri
1 Dzulhijjah 1430
18 November 2009
Awal Dzulhijjah
*10 Dzulhijjah 1430
27 November 2009
Hari Raya Korban/Idul Adha
1 Muharam 1431
18 Disember 2009
Awal Muharam /Maal Hijrah


*tertakluk kepada perubahan
sumber- Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

hari ni IsrakMikraj... dah Rejab dah pon . akan datang nanti banyak lagi tarikh-tarikh kebesaran islam .
same2 la kita ingat , dan ambik penghayatan setiap peristiwa agung disebalik tarikh-tarikh ni .

bukan peristiwa2 duniawi yang tak penting pulak yang diagung2kan lebih nak celebrate2 bagai . haramjadah

dan jangan lpulak ingat tarikh2 agung Islam nih sbg mark cuti aje woh . ada nilai disebalik peristiwa2 ni . ambik nilai yang baik dan pengajaran dari kaum terdahulu , jadikan teladan dan input nak kukuhkan iman...insyaAllah .

sekadar ingat menginngati diri sendiri dan rakan-rakan yang disayangi .
kita dapat , kita kongsi
(ni tagline chaie heh3)..
ingat mengingati takde salahnye kan .

Sabda nabi Muhammad SAW,
Sampaikan daripadaku walau sepotong ayat .

Allah SWT berfirman dalam surah al-Maidah ayat 2,
Bertolong-tolonglah kamu berbuat kebaikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan membuat dosa dan aniaya.”

semua ni sebab kita..














salam israk mikraj.
tak tau la israk mikraj akan datang kite masih ada untuk menghayatinya...

11 comments:

~ i K i N ~ said...

bagus2..
knkdg aku s'diri pung t'lupe..
oh!
da nk puase da ghupe nye..
>.<

...sarah n... said...

very well said.


p/s: kak nurul cari kau masa meeting bioinfo... hayokk...

sharamli said...

apsal ari ni xcuti..uhuk3

lokman@keme said...

ikin~
hmm dah nak pose dah..kne pose sunat nih slow2..raptai ramadhan..x le pancit sgt nnt
:)

sarah~
uihh lariiiiii haha
sbnanye ade hal pnting..

kak sha~
aik x cuti gak?
igt saye je x cuti...heh3

~ i K i N ~ said...

harhar...
jgn kn pose sunat,
ko da gnti pose blum?
muahahaha~

pancit laa nek bukit time pose t..
uhhh~
n9 cuti ari nih..
jeles2,
selangor xcuti..
>.<

...sarah n... said...

eleh kau kalau org tak cuti, kau cuti jugak kan. mcm tadi.

p/s: kau masuk kls dgn blazer sume dh membayangkan "ada hal penting"

lokman@keme said...

uh uh uh
ko tetap jugak ingat aku cuti.tido kat bilik n senang2 x wat pape..



absence aku je mmg malas aje.

OREOO said...

yeah yeah..
thnx 4 remind :D

...sarah n... said...

err...


i rest MY case?

rara n jaja said...

oooo ok...harus mark tarikh islam pasni

lokman@keme said...

oreoo~
ok oreoo..thanx for stopping by!cuti bebaik :D

sarah~
ohohohh :p


rara n jaja~
same2 la kite ingat mengingati oryte:)

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.