Saturday, July 25, 2009

spit it out

simple dan ringkasnye ,

badan kite nih kan , die dapat tenaga dari substrate yang kita amek ; senang cakap makanan yg kite makan la . makanan=glukos . macam2 bentuk glukos ade .
maka badan kite nih ade metabolic pathways yg bolehkan kite dapat tenaga dari glukos yg ade dalam makanan2 yg kite cekik gaya crite p.ramlee sehari-hari tu..

bile takde dah glukos ni , badan kite ni cari jalan lain pulak nak biar ade tenage nih. maka lemak2 yg ade ni pulak yg digune ntok hasilkan glukos , utk tenage ntok kite gerak2 lari2 iyah2 fuuh2 . lipid metabolism pulak .

kalau bukan lemak , badan nih cari alternatif lain pulak nak jugak bagi badan ni ade tenage .
last2 die gune sumber2 protein yg ade . protein jugak boleh diconvert jadi glukos , protein metabolism hasilkan tenage jugak woo .
maka otot2 muscle kite yang kaya protein nih pon dihydrolize jadi la tenage emergency nak supaya ade tenage .

maka ni la penjelasan aku..sebab aku perasan aku dah makin hilang berat badan :(
sedar pulak yg aku sayang berat badan aku ahhahaha . i love my body weight khkhkhkh.
and now i declare that gluconeogenesis yg responsible ,untuk berat2 yg dah hilang jadi tenage tuh..hahaha giler2
bahagian post ni ditulis lepas si nuar bawak keluar weight scale die . dan aku try naik timbang *_*

minggu ni adelah minggu kemas dan korporat . special case . so wardrobe terbukak seluas2nye n mcm2 yg x pernah dilihat , kelihatan dipakai.


dalam bola sepak team talk sangat penting . the players talk to each other for better team understandings. nak increase chances of winning tu la . share ape yg perlu ntok team tu perform atas padang nanti .
dan aku nampak yg team talk pon sgt penting dalam real-life ni .
team talk is alright


I miss my family rite now…deeply miss them tak pernah2 mcm ni so far. aku rindu mak , ayah , adek bradek , rumah aku sume2..…sampai tahap tengok jam pukul brape n agak2 ape yg family aku tgh buat kat rumah sane eh? nampak gate ukm pulak rase MACAM nak kluar je & meroket teros ke rumah..heh3 . aku MACAM ade satu isu ( atau isu2 ) yg MACAM sgt besar dan aku x tau MACAM MANA nk….xtau la saye..c.o.r.n.e.r.e.d. .bile agak2 boleh balik dengan aman damai ni eh?
MACAM2 BETOL

tapi kalau kite ingat keadaan kite ni susah . percaye la ade lagi orang yang LAGI susah .
dan aku percaye .

owh and good things will follow . insyaAllah

sekarang dah syaaban.marhaban ya syaaban (~_~)
Sabda Rasulullah S.A.W.:
"Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit."
(Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)










ape2 yg kurang faham just google it :)
cakap sikit2 la sederhana je khkhkh :D

9 comments:

nadrahfihil said...

lokman bdk ukm gak ke?

aini said...

i miss my family too~




uwaaa~~~

sharamli said...

nak balik jumpa family jugakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

keme said...

a'ah..ukm gak :)

adoi laaa.jgn sedeh2
lek2 cool2 sabar sabariahh

...sarah n... said...

baru blk jumpa family.

balik ukm dengan semangat waja!

keme said...

sbb da hampir 8 bulan...

...sarah n... said...

ohh lupa.takziah.

(boleh tak guna takziah dalam situasi macam ni)

haleinaitis0311 said...

lek-lek man..kitaorg ad..still bersama ko..

hadapi dengan senyuman

keme said...

yeahh

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.