Thursday, March 24, 2016

Kerja remote

Bekerja dalam bidang IT, line project-based ni banyak margin untuk disalah erti oleh jiran tetangga sahabat handai. Bergantung kepada style workplace, kerjaya ni boleh bagi fleksibiliti yang tinggi dari segi pengurusan masa. Dia tak strictly require pekerja untuk 9 to 5, boleh carry task yang dah diassign ikut masa yang dirasa selesa within dateline. Jadi dengan hanya ada reasonable symmetric internet connection, takde halangan untuk memilih bekerja dari rumah/kafe/mana2 pun. Boleh remotely control workstation di office.

Dan kerjaya ni tidak "in-your-face" physical...hanya jari2 menari atas keyboard. Menghadap monitor berjam-jam lamanya..sehinggalah kena pergi meeting dengan client. Waktu tu adalah expressive presentation. Selain itu, mostly mental power.

So seringkali jugak aku buat kerja dari rumah je. Sama kerap kot dengan pergi office. Jadi rakan-rakan & jiran tetangga seakan develop suatu curiosity (atau suspicion?) yang menghasilkan satu persepsi. Aku ni kerja ke tak? Buat apa dalam rumah, nampak selalu je kenderaan ada? Melalui beberapa interaksi dengan mereka...aku dapat sense kekeliruan. Even aku sebenarnya takde kat rumah sepanjang hari kerja pun, bila aku balik petang2 dan terjumpa jiran-jiran, diorang tegur lama tak nampak aku. Aku baru nak reply diorang reply dulu "Yelah kan, siang-siang panas kat luar duduk dalam rumah je."

Rakan serumah juga sama. Bila semua siap awal2 pagi nak keluar kerja, aku still rilek tak bergegas mandi..siap take time prepare breakfast ataupun basuh baju. Aku rasa mereka tak tahu pun aku kerja atau tak sebenarnya. Sebab ada jugak dengar mereka cakap macam ingat aku takde komitmen goyang kaki je.

Apapun, aku chill. Validation dari orang sekeliling adalah aksesori. Yang paling penting, dalam apa aspek sekalipun..adalah yakin & firm dengan apa pada diri sendiri. Carry on & steady.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.