Wednesday, August 19, 2015

Thoughts on BKK bombing

Insiden Bangkok bombing yang baru terjadi ni betul2 buatkan aku berfikir beberapa benda.

1) Betapa fragile nya hidup manusia. Seramai 22 terbunuh & beratus cedera. Semuanya bukan salah apa2 hanyalah pelancong & locals yang chillin around jalan2 situ. Tak pasal-pasal mati. Aku sendiri pernah berada kat lokasi letupan tu (Erawan shrine) masa backpack solo Thai 2014. Bila tengok rakaman cctv, boleh bayang sebijik2. Sama jugak dengan kes pengeboman di Legian, Bali dulu. Tempat bom meletup & korbankan beratus orang tu pun aku pernah je ada lepak kat sana. Cuma timing yang membezakan.
2) Betapa tak berperikemanusiaan nya pelaku insiden ni. Apa yang nak dicapai dengan bom kawasan ni? Walau apepun motifnya, untuk tergamak target kawasan ibadat Buddhist macam Erawan shrine ni sangat hina. Orang Thai ni kuat bonding dengan kepercayaan dia. Macam kawan Thai aku cakap "Buddha wujud dalam kehidupan seharian kami"- sebab kat sana kuil kecik/besar ada dimana-mana saja segenap bandar & bila orang Thai lalu, mesti akan stop kejap berdoa sebelum sambung jalan. Aku perhati sendiri budaya ni. Erawan shrine ni pulak sentiasa happening dgn pelancong jugak, sebab terletak tengah2 rangkaian shopping mall famous Bangkok.
3) Risiko travel tu nyata. Dah banyak kejadian2 yang mengorbankan traveller;  macam kes kapal terbang terhempas, kemalangan jalanraya, bencana alam, dan kes malang macam bombing ni. Semuanya menunjukkan risiko bila keluar travel mungkin jugak tak kembali lagi. Jadi terlintas jugak, kalau ditakdir aku mati masa travel apa yang akan jadi? Dah la selalu solo backpack. Pehh. Mana tau kan. Walaupun keluar kembara mencari pengalaman baru, kita tak tahu ape lagi kita akan alami.
4) Dalam berita turut disiarkan gambar2 terakhir yang 5 sekeluarga rakyat Malaysia terkorban tu post menunjukkan diorang holiday kat Bangkok sebelum kejadian. Itu lah yang jadi kenangan last untuk ahli keluarga. Pehh kalau aku la yang mati masa travel, memang takde la last record gambar macam tu sebab aku mana post gambar2 travel langsungg. Padahal banyak je ambik gambar cantik2 masa pergi Singapore, Indo, Thai, Brunei, Jepun 2 kali dll semua tu tapi semua tak share kat mana2 media sosial..simpan sendiri nak buat photobook je. Itu pun belum siap lagi adoi. So maybe aku lepas ni wajar post2 jugak gambar sikit bila travel..kot2 mati lepas post gambar tu kan ada jugak kenangan.
5) Apapun risiko yang mungkin ada, mati ni bila-bila boleh jadi kalau dah ajal. Aku tak akan discouraged untuk pergi travel solo lagi, kalau takut2 rugi la jugak. Cuma waspada bila pergi spot yang memang tumpuan pelancong sebab itu kot yang ditarget kalau ada penjahat. Aku bukan pergi kat spot2 yang touristy pun bila travel, tapi akan explore side yang lebih authentic & intimate dengan tempat tu. Redha je lah jangan takut..apapun prepare2 apa yang boleh & selebihnya serahkan kepada takdir. Live life to the fullest.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.