Friday, July 3, 2015

Rocky the story: Pt. 2

Rocky dah balik, dan dia nampak sakit. Begitu sakit sampai takde bunyi2 miow dah, bernafas pun nampak struggle dengan lendiran yang ada kat mulut & hidung dia.

Kemunculan semula Rocky dalam keuzuran jadi topik bualan staf &  sembang2 sosial di pantry. Ramai perasan keberadaan seekor kucing yang uzur itu. Kalau masa cergas dulu Rocky laju je lari kalau sesiapa datang rapat, sekarang Rocky dah tak larat nak lari-lari. Bahkan kalau ada orang, Rocky akan datang slow2 mendekat..takde bunyi dikeluarkan sebab Rocky susah nak bersuara, tapi cara dia datang & tenungan mata seolah-olah berkata "Boleh tolong saya? Saya sakit.."

Lepas diskusi ringkas dengan beberapa staf lain di kiri kanan meja aku, aku pon proceed idea untuk launch derma kilat untuk Rocky. Cadang nak buat kecil-kecilan je. So aku pun ambik kotak powerbank yang ada kat meja, modify sikit jadi tabung, dan pass around kat tingkat 3 tempat aku buat kerja tu. Ade dalam 10 orang kat tingkat ni. Jadilah dari takde langsung, boleh beli ubat mana yang dapat. Kat kotak tu aku tulis #saveRocky pakai marker sebab hashtag2 ni macam cool je..bagi menarik sikit kempen ni. Walaupun aku takde stegrem ke twitter nak main hashtag2 ah gasak je lah. Engkau jangan banyak bunyik.

Lepas tu sorang staf kata, dia rajin nak panjangkan pasal kempen ni kat staf2 lain di floor & blok lain (yang aku kurang rapat) kot2 ade yang nak memberi jugak. Ok je, aku tak kisah asalkan mudah pasal aku start kecil-kecilan tu dengan niat nak simple2 & pantas. So staf tadi tu pun bawak tabung (kotak) tadi pergi ronda2 ke blok lain. Dia pun announce kat group whatsapp staf (yang aku tak join dalam tu).

Dalam masa sejam lepas tu dia datang balik. Walaweiii..tabung #saveRocky dah beranak jadi envelope #saveRocky. Tak muat katanya..banyak orang simpati & bagi duit. Kelab kebajikan staf siap suruh datang besok sebab ada duit jugak nak bagi. Beberapa staf lain pun pesan datang ambik duit sikit lagi besok sebab dia tak bawak duit. Dalam masa sekejap tu,ada la rm200 lebih terkumpul sap sap soi.

Oh Rocky, bertahanlah. Besok kami akan bawak kau pergi hospital. Duit dah ada ni cukup untuk pergi checkup. Masih ramai manusia sayangkan kau.

-to be continued


No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.