Wednesday, July 15, 2015

Eja: Kuih raya

Sepanjang bulan puasa tahun ni, selalu juga Eja datang bertandang ke rumah. Lawatan biasa bila dia lalu. Setiap kali itu jugak la aku tanya dia puasa ke tak? Banyak jawab tak dari ye..hampeh Eja cepat betul goyang didepan makanan. Main mercun rajin pulak, bising2 depan rumah aku jugak dalam banyak2 tempat boleh main.

Suatu petang minggu lepas Eja datang, hari sama tu jugak aku baru settle beli kuih raya, tempah dari rakan sekerja yang bisnes kuih2 ni. Takdelah banyak jenis, ade lah serba sedikit untuk rumah sewa ni & bawak balik kampung. Yang mane aku rase sedap, aku beli.
Jadi semua kuih2 raya ni dah siap2 dalam balang atas meja.

Mase Eja datang Eja tanya2 ni kuih ape itu biskut ape rase sedap tak etc..aku memang paham la pesen mukaddimah dia ni. So aku pon offer dia makan ape yang dia nak. Aku pun belum usik langsung yang kuih raya balang ni, tapi takpelah bagi Eja try. Aku tanya dia sedap tak? Dia kata sedap semua dia test. Nasib baik ko tak kritik lelebih Eja. Aku biar je Eja makan, sebab aku tengah bersilat kat dapur prepare nak ifthorr mase tu.

***

Hari ni, dah seminggu berlalu dari hari Eja datang makan kuih raya. Hari ni jugak  aku insyaAllah balik kampung. Tadi masa sahur aku packing2 la balang kuih raya tu semua dalam beg ke nak bawak balik kampung, tiba-tiba aku perasan yang penutup biskut oat tak tutup rapat, lepas tu biskut cornflake pun sama, eh balang biskut lain pun samaaa! Penutup semua sekadar letak atas balang je. Nasib takde semut, tapi biskut dah masuk angin & lemauuuuu ermahgerdd

Seminggu kemudian baru perasan. Eja eja sungguh kreatif caramu game diriku menjelang lebaran ini..

Lalu aku pun berhuhuhu

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.