Friday, April 24, 2015

Movies

Sebelum ni, aku tak tengok movies sangat melainkan dia keluar dekat tv. Maknanya aku tak pergi panggung wayang, dan tak download movies jugak. Kawan-kawan yang kaki panggung akan susah nak ajak aku, dan adelah sekali dua aku follow. Dalam tempoh 8 tahun ni ade dua kali aku pergi tengok wayang. Satu masa Transformers yang 1st tu mula2 keluar (sendiri nak pergi) lepas tu cerita Battlefield (ikut kawan2 paksa).

Aku rasa tak healthy panggung ni, sebab gelap camtu lepastu cerah skrin besar macam tu..rosak mata. Tapi aku layan pementasan yang live atas pentas..tak kisahlah teater ke dancing ke standup act ke..dan selalu juga aku pergi layan benda-benda ni kat mana-mana performing arts centre.
Kalau movies yang orang lain download, aku ade jugak sedut & tengok kat pc/laptop/phone. Tapi only cerita yang betul2 boom & famous sampai aku perasan fuss yang dibualkan orang tentangnya. Sama lah macam aku tak pergi pusat karaoke. Bukan aku tak suka menyanyi, aku suka gila muzik tapi lagu-lagu aku takde kat karaoke box..tapi tu story lain.

Movies ni kira entertainment lah kan. Dan entertainment ni slanted to make you carried away pasal bila dah entertained, no work will get done kan. Kan? Macam tu la lebih kurang logic aku dulu yang buat aku kurang rajin follow movies2 ni. Plus movie ni tak real pun, ye lah..yang dilihat semua nya cerita je. Entertainment bagi aku macam pergi travel ke, outdoor activities, memasak, actually main sesuatu (bola, lari dll)..

Sehinggalah aku decide untuk sambung Master & buat research dalam group penyelidikan yang aku berada sekarang ni. Supervisor aku seorang penyelidik muda yang sangat power & agresif (utk sains) dan jugak kreatif. Bukan scientific persona yang tipikal. Dalam group meeting, kadang-kadang dia akan petik scene2 dalam movies untuk jadi contoh dalam dia cakap sesuatu tu. Kadang-kadang argue pasal legitimacy scenes 'saintifik' dalam movies tu...yang buatkan kadang-kadang meeting tu bertukar jadi meetup bedah movie camtu.
Group member lain boleh menambah la dalam discussion sebab depa tengok movie tu. Aku just asyik "saya belum tengok lagi."
So kat situ aku reconsider balik stand aku dan nampak macam mana (good) movies boleh crack minda untuk lebih berfikir, dan mungkin dapat cetuskan ilham perkara-perkara positif.

Fast forward, aku lebih appreciate movie yang bagus. Aku akan cari untuk tengok. Sebab busy aku still tak cari masa pergi panggung wayang (aku still rasa ianya tak baik untuk kesihatan) jadi aku selalu tengok movie melalui phone je. Dan aku akan screencapture moment2 yang power dalam movies untuk simpanan aku. Bagi aku takde istilah favourite movies ke good and bad movies ke..tapi aku ada favourite moments dalam setiap cerita. Itu yang aku appreciate dan kenang kembali every now and then.

Jadi begitulah kisah bagaimana aku sekarang enjoy movies sepertimana aku enjoy membaca naskhah buku yang bagus..
THE END

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.