Friday, September 25, 2015

Aidil adha 2015

Aidiladha tahun ni sekali lagi tak balik kampung. Masa zaman2 undergrad dulu pernah dah dua kali, tapi kali ni lain sekarang (lebih) berdikari camtu. Member serumah semua balik, jadi terpulang sepenuhnya kat aku la macam mana mencorak pengalaman Aidiladha. Plan simple, lepas sembahyang raya pergi ronda2 masjid yang buat korban & collect daging agihan lepastu simpan dalam fridge. Daging rm28 sekilo sekarang hockayy so rezeki kena grab (sebagai bujang ekonomikal this strategy is well-justified). Lepas tu aku expect maybe tempoh mereput kebosanan.

Tapi lain ceritanya.

Lepas settle sembahyang raya, aku balik rumah salin2 pakaian, pinjam pisau tajam jiran (nasib baik dapat) & pergi turun masjid join projek korban. Amboi 17 ekor lembu tumbang tahun ni. Aku tak kenal ramai orang kampung ni, tapi buat-buat confident je masuk campur itu ini dengan orang-orang tua. Pegang rebahkan lembu, skin them, angkut daging sana sini dan melapah sambil sembang-sembang 'matang' kahkah (aku try my best supaya tak merepek). Handle daging semua tu pun buat-buat reti gaya confident je..tapi terhiris jari jugak adeh. Aku kira cubaan aku blend in dengan masyarakat kampung buat korban kat sini ni berjaya dapat kenal-kenal orang baru. Sudahnya memang penat sungguh la. Sebagai upah membantu dapat la sekilo daging & sekilo tulang.

Petang tu aku pergi berlari sekejap 10km. Balik lepas tu jiran pelawa datang makan rumah dia lepas maghrib. Dan malam tu memang powerful. Dijamunya nasik dengan lauk-lauk ada sup tulang rendang daging, lemang dll. Tapi aku bantai sup tulang je lembut betul dagingnya tambah pulak sambal kicap memang terangkat. Semua jiran tetangga ada juga, kami makan di meja bukak kat luar berbumbung langit..sambil borak-borak mengerat ukhwah. Orang sini macam amused nak tahu cerita betul ke Aidiladha disambut meriah di Kelantan. Jadi aku share2 la cerita..memang betul sambutan sana lain. Malam tu habis borak dekat 12am juga.

All in all aku appreciate semua yang terjadi. Rasa bermakna Aidiladha sebagai perantau dengan human connections yang dirasai. Setiap benda aku ambik gambar untuk simpanan, di masa depan boleh jadi kenangan. Sekarang aku kena fikir daging dalam fridge ni nak masak apa sebelum dia bertukar jadi besi.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.