Sunday, June 7, 2015

Uncle John

Ini takde kaitan dengan roti john.
Selain Eja, sorang lagi jiran aku nama dia Uncle John yang duduk kat belakang rumah aku. Memang kami semua jiran tetangga panggil dia macam tu..Uncle John. Nama sebenar aku tak tahu (teruk2).

Uncle John dah umur 60an, dia menyewa seorang diri kat rumah tu. Menurut cerita yang aku tahu dari tuan rumah, Uncle John berstatus duda. Isteri dia yang bersama anak-anak sejak mereka bercerai dahulu. Sekarang ni dia masih keluar bekerja, tapi untuk isi masa je aku rasa sebab yang aku nampak jadual dia macam loose sikit..selalu je dia ada kat rumah all day. Uncle John seorang yang steady la bagi aku kalau kira sebagai jiran, dia baik dan peramah juga..kami selalu bertegur sapa & sembang2.

Tapi aku dapat rasa yang Uncle John sunyi. Dia duduk seorang diri, uruskan sendiri makan minum dan lain-lain dalam rumah (memang terurus, kemas betul rumah dia). Takde pelawat pun datang rumah dia. Aku selalu perasan Uncle John termenung dianjung rumah dia petang2 & malam2 sambil hisap rokok...mengelamun jauh. Kadang-kadang dia pergi lepak kat kedai runcit Kak Ida & berkawan dengan sesiapa yang datang. Kat warung tomyam area situ pun muka Uncle memang regular...seorang diri dia lepak mengopi.

Aku suka letakkan diri di kedudukan orang lain dan guna imaginasi bayangkan macam mana rasanya...apa yang aku rasa adalah..hm.

Tuhan temukan kita dengan orang2 yang kita nampak dalam hidup ni untuk kita belajar sesuatu. Itu tujuannya dan pasti ada sesuatu. Jadi bila merenung kes Uncle ni, aku tahu serta merta apa yang Tuhan nak tunjukkan. Kehidupan solo memang boleh rasa seronok time muda, tapi bila dah berusia..bila sekeliling orang lain happy dengan kasih sayang keluarga, kekosongan yang wujud tu besar. Menempuhi hari-hari seorang diri...sangat berat. Jadi aku kena reconsider balik la. Semoga ada.

Selain tu, aku sebagai anak kepada ibubapa aku kenalah muhasabah & jangan biar ibubapa aku terasa sunyi..curahkan sepenuh perhatian kepada keduanya..itu yang paling berharga.

Apapun kisah semua orang tak semuanya sama. Bahkan apa yang Uncle John lalui ni adalah perkara nyata berlaku dalam kehidupan ramai. Jadi the best thing yang kita boleh bantu adalah berikan kasih sayang kepada yang memerlukannya..reach out & don't make them feel alone. 

Seperti kata Faizal Hussein dalam cerita Manisnya Cinta di Cappadocia kat 1 scene ni

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.