Wednesday, March 25, 2015

Bersalin

Sejak 2 menjak ni selalu tengok movie yang ade babak mak2 nak bersalin. Ade sesetengah tu describe perasaan nak bersalin dengan cukup clear sampai aku yang dengar ni cuba bayangkan camna la rasa dia..

Walaupon beza antara aku ngan pompuan adelah aku takde rahim iaitu organ yang penting dalam pengalaman ni, tapi ade la beberapa benda yang jadi strong point sikit kat aku.

Contraction2...ni ayat yang banyak dengar kalo pasal labour pain. Masa bersalin, uterus akan lalu rhythmic contraction untuk kasi baby keluar..contraction dia macam agak ganas..so jadi sakit la sebab rhythmic muscle contraction yg involuntary ni macam cramp la. Muscle cramp memang la sakit..lain bahagian2 lain sakit dia..

Aku pernah cramp kat abs (perut) lepas terlebih buat crunch n pumping..peh sakit woii..
Dalam running marathon n hiking2 aku pernah cramp calf (belakang betis), quads (inner thigh) ngan glutes (punggung)..pon macam nk guling2 je feeling dia..layan berdenyut nyut nyutt bhaii!
So dari pengalaman2 contraction aku ni la aku try approximate rasa nak bersalin..macam cramp abs la agaknye..level paling tinggi lepastu abs ni kat dalam  perut pulak (rahim)..perghh  hilang akal dia punya sakit tuu

Tapi selain sakit cramp2, mase bersalin pon ade sakit opening vagina masa baby nak keluar..kena bukak lagi luas tak silap aku rasenye..kena gunting bagi lepas baby arghh sakit yang tu taktau macam mana la..aduii adess

Kalau sakit c-section tu..serupa sakit invasive procedure lain-lain kot..tapi mesti bius..tak sedar..

Apapun, power la siapa yang bersalin ni sebab intense sangat moment tu. So respect to all mum n steadyy! to all mum-to-be..ukenduit.
Love ya women boys..love all women kahkah

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.