Saturday, September 21, 2013

kehadapan anak-anak semua

anak-anak kebanggaan ibu bapa.
bila anak-anak kecik2,pun ibu bapa bangga.
bila anak-anak dah besar panjang lagilah menjadi kebanggaan ibu bapa.

sepanjang aku duduk di kawasan kejiranan bersuasana desa terpulihara ni,
aku banyak berkomunikasi dengan golongan yang sama level dengan ibu bapa aku.
bila aku layan sembang dengan jiran-jiran yang rata-ratanya pangkat makcik2 & pakcik2 ni,
mesti tak lama mereka akan masuk cerita anak-anak mereka.
kadang2 aku kagum dengan macam mana pun topik asal yang diborakkan, pasti kemudiannya sampai kepada sesuatu yang dikaitkan dengan perihal anak-anak mereka,lalu topik asal tak kedengaran lagi krikk3.

cerita macam mana mereka bangga dengan anak-anak mereka.

bagi orang yang tak biasa layan orang-orang tua, mungkin akan rasa yang ni seolah menunjuk2 dan bermegah2 kepada orang lain tentang pencapaian & perangai terpuji anak2 kepada ibubapa.
tapi biarkanlah mereka, memang boleh diterima perasaan seronok & gembira mereka tu.

walaupun aku struggle nak menyambut & menyambung point2 yang dilontarkan oleh makcik2 pakcik2 ni bila sembang topik kemuliaan anak2 mereka, tapi aku berusaha jelah jugak sedaya upaya untuk layan & menghidupkan perbualan tu..dan membuat mereka berpeluang berasa seronok.

jadilah anak-anak yang bertanggungjawab & membuatkan ibu bapa kita bangga.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.