Sunday, August 25, 2013

angsa jadian

tempat aku tinggal sekarang masih padu nilai-nilai tenang desa dan ramah jiran tetangganya.

memang layan..jiran2 semua baik,udara nyaman bersih & petang2 motor aiskrim datang pasang lagu matkool on speaker.benggali datang jual perabot dengan motor pun ada lagi.

macam suasana kampung yg stereotype, pagi-pagi sepatutnya akan ada kokokan ayam.
tapi aku perasan pagi-pagi ada bunyi angsa yang bising.
kadang-kadang waktu senja bunyinya.
aku memang kenal bunyi angsa sebab biasa dengar, datuk bela kat kampung.

tapi kat sini aku xpernah pulak nampak angsa.jiran-jiran takde bela..dan aku cuma dengar bunyi aje.masa tu pulak aku memang kat dalam rumah. mungkinkah ade orang guna ringtone bunyi angsa?

petang tadi aku santai-santai depan rumah sapu2 sampah,jiran depan rumah aku baru pulang.
sebelum masuk rumah dia pergi paip tepi rumah dia & kumur2 lalu tarik satu das khoiiikkkkk tuii!!!! jitu masuk kedalam longkang.

"panas betul sekarang ni man,cepat kering tekak" ujar belia kpd aku sambil tersengih lap2 mulut.lalu berlalu masuk ke rumahnya.

aku membalas dengan senyuman pokerface. sumpah bunyi dia buat tadi tu sebijik bunyi angsa menjerit. inilah bunyi angsa yang selama ni aku dengar.

angsa jadian.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.