Friday, June 19, 2009

.telur goreng dan Miss Universe.

aku naik bilik hajatnye nak masak2.bagi berasaplah dapur.masak le nasik dulu.
tadi aku goreng telur.alah simple2 je.lepas tu jumpe sosej pon aku goreng skali.improvise baby;D

mase aku pecahkan telur n pukul2 telur tu nak goreng tibe2 aku masukkan seasoning nasik goreng ayam yang masih berbaki sedikit dalam paket die tuh.

okaylah okaylah aku nampak paket seasoning nasik ayam tu dan aku letak sket dlm bekas telur tuh.bukan tetibe.aku kacau2 n aku pukul laju2 kasi kembang macam dalam rancangan masakan di tv1 di bulan ramadhan.aku pon taktau ape pentingnya telur tu kembang baru boleh goreng.

oh ye,aku bubuh sikit seasoning tu sebab niat aku nak bagi telur tu rasa lain la dari biase2.kasi berperisa skit.lebih sedap.memang sedap.kot.
masalahnya the minute i sprinkled in the seasoning tu i started to think is this necessary?just for the sake of nak sedap?aik?

benda yg aku nak tules sekarang ni adalah kenapa kita rasa benda tu sedap kalau berperisa sesuatu yang kita takrifkan sedap.paham ke x eh?err
aku terfikir tadi.kenapa aku rase telur yang ditabur sdikit perasa nasi goreng ayam adalah lebih sedap walhal goreng2 telur pasrah mcm tu pon boleyyy,edible jugak.pon boleyyy..khkhkh
kenapa kita rasa manis tu sedap,rasa ayam goreng itu sedap,pedasnya tomyam itu sedap,dan lain2 yang kita rasa sedap tu sedap?
mindsetting manusia sejagat kata ayam tu adelah sedap,sampai ade perumpamaan,a saying that compares tastes to chicken-like taste. pernah dengar org cakap "tastes like chicken"?

siapakah yang telah menetapkan justifikasi sedap itu kepada mankind?sehingga sedap itu seakan menjadi stereotype.pahit itu tidak dikira sedap,kelat ngan tangy pon tidak dikatakan sedap.zasty tasete bukan sedap jugak.masam pon bukan.
kamu sekarang tgh fikir;" pahit ngan kelat.,sedap hapekebendenye?"
ni sbb justifikasi sedap dah disetting oleh keadaan sekeliling kepada kita.kalau lah orang2 terdahulu dulu2 mengambil kira rasa kelat ngan pahit tu sbg manis, mesti follow je lalu justifikasi tu berubah.lidah manusia pon akan adapt dan biase sebab benda ni dah 'ditetapkan' dan hari2 kita makan benda2 kelat dan pahit sebab itu definisi sedap,macam bagaimane manis dipandang sebegitu sekarang.masakan2 pon akan sengaja diperform2 oleh iron chef tp last2 jd kelat gak..khkhkh tp ops itu le sedap kn :)

sama jugak macam justifikasi cantik.
sape la yang dah mensettingkan justifikasi cantik ni kepada mankind sampai cantik ni dilihat macam ape yg kite lihat sekarang nih?
cantik itu kulitnya putih,berbadan kurus2 curvy,mata bulat,hidung mancung,sexy blablabla.
lantas korang berkata (aku pon mule2): " alah,gile la kalo berisi2 pon cantik,mata kecik,kulit gelap pon cantik!"
tapi betol ke camtu.kalo nak tengok yang paling2 cantik pegi la tengok kat beauty pegeants.Miss Universe ke Miss World ke.Si Ratu tuh la yang paling lawa sekali konon2nye dan dipersembahkn sebagai definisi ape yang lawa itu sebenarnya.hah macam ni hot hot pewit pewit.

tapi ape yg jadi kalo dulu2 justifikasi lawa dan cantik tu adlh lain.bukan mcm yang kita nilai sekarang.mungkin jugak ianya tu ciri yang kita nilai sebagai tak cantik sekarang tu kot.
tapi kite mesti tak akan rase pelik sebab itu justifikasi yg dah difollow oleh zaman start dr penilaian dulu2 lg.same macam bagaimane kite lihat 'slim' itu cantik pada pandangan kita sekarang sbb memang itu la yg dah disetting dalam otak kite nih.

ok lah sekarang saya pulangkan persoalan ini kepada anda semula ok..*cewah ayat velociraptor nih..khkhkh.i mean, fasilitator..:)*

okay jangan pening2 oh.
aku mmg slalu camni sory..kerna aku bukan pemikir linear.
memang entry ni adalah entry yang overcooked; terlebih masak baby!:)
khkhkhkkhkhkhkh


hahaha no offense people coz i'm just baffled ;)
okay salam
roger n out.
*****










6 comments:

Alepela said...

*fenin seketika*

haa,betul2..>.<

Asyraf said...

bender ni pown aku penah pikirkan. sebab kalo ko nak taw, ader satu kaum kat africa mentakrifkan org yg gemuk tu cantik,org yg kurus tu tak.lantas,aku pown terpikir,mind set ni mmg penting.kadang2 aku terpikir gak, kiter tngok citer alien,predator tu bapak hodoh,tp kiter tak taw plak dalam hati predator tu cakap muker kiter...eh,tak...muker korg plak yg bapak hodoh.it all about ur mind set.jd slalu la pk korg best n yakin ngan diri korg.syukur ngan aper yg Allah kurniakan.barulah kiter melangkah dengan penuh keyakinan.word verification of this time is TRIEST.hehe.trend baru aku

Judiene said...

agak kepeningan bce entry kamOo ini.
tp, pape pn..

aku ske telur goreng hancur2!!
sOdappp!!

hehehe!!

Mun'im said...

nak rase masakan ko pas cuti nih~

Taufik Jusoh said...

aduhai2.. man, aku kena amek masa semnggu nak paham ayat2 dlm post ni.

...sarah n... said...

. . . . . . . . . . . . . .



loading

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.