Wednesday, August 3, 2016

manusia bukan haiwan

perkembangan biologi manusia adalah selari dengan masa, sebab definisi am tumbesaran (growth) ialah pertambahan berat, tinggi, fungsi & ciri badan.

Ya, perubahan berlaku bila membesar. Perubahan dari sudut fisiologi disebabkan paras hormon yang turun naik. Dan perubahan dari aspek psikologi...wiring otak berubah. Ada benda2 baru dirasai, difikir, sudut pandang sekeliling menjadi berbeza. Semua ini sebab aruhan chemicals dalam badan. Kita akan terfikir perkara-perkara, dan merasai perkara-perkara, yang di'dictate' oleh paras elemen biologi ni.

Tapi manusia punya akal fikiran, untuk imbangi naluri kehaiwanan. Haiwan akan menurut naluri dan nafsu semata, yang takde kapasiti untuk pertimbangan rasional dan kawalan diri. (atau ada sesuatu seumpanya yang kita belum fahami).

Jadi, jangan jadi hamba nafsu. Jika tak sama seperti haiwan.
*Not that i'm degradingly imply that haiwan is less of a wonderful creature.
 Haiwan is kewl. U know what i mean.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.