Saturday, April 9, 2016

Dialektik

Sebagai seorang constant dialectics aku pasti terfikir2 pasal aspek lain yang ada sejurus selpas melihat/mendengar sesuatu. Tak dapat dielak & tak pula rasa leceh sebab ianya dah tindakbalas semulajadi. Jadi, aku akan pertimbangkan sudut-sudut kontras..untuk dapatkan pemahaman yang lebih jelas/dalam.

Tapi kawan aku pernah kata, ada beberapa perkara yang tak boleh dicapai dengan fikir-fikir akal saje terutamanya perkara yang belum dialami sendiri. Kami ni rakan lama, click sebab banyak persamaan2 yang dikongsi- termasuklah sudut pemikiran. Kami boleh berbicara pasal falsafah & prinsip hidup panjang lebar. Baru-baru ni dia kahwin & aku jadi pengapitnya. Lepas beberapa bulan, dia mesej "cepat-cepat la kahwin, aku ada banyak benda substance nak sembang dengan kau ni."
Minda bujangan, walau terbuka luas macam mana pun, ada perkara yang tak tercapai olehnya untuk menyambut buah akal minda orang yang dah berumahtangga.

Completely make sense. Aku setuju.
Kita bebas untuk cuba memberi idea & membentuk pendapat pasal semua benda termasuk yang diluar bidang kita.
Tapi kalau nak pendapat kita tu true dan real, kena lah ada credentials.

Kena rasa sendiri baru tahu menghargai.
Penghargaan berbeda, punca kita tak serupa.

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.