Saturday, November 21, 2015

'Aula

Sebelum ni kan sebenarnya aku ada fikirkan satu konsep...dan konsep tu aku apply jadi prinsip hidup sebab rasa ia sesuai dengan aku. Lebih lagi dari tu, aku rasa inilah yang sepatutnya. Fyi, it's a conscious choice, langsung bukan tindakan yang samberono tanpa pertimbangan mendalam.

Konsep ni dibentuk daripada pendedahan2 sepanjang bermusafir mengutip pengalaman, dari pembacaan tak selektif, perkongsian idea2 tanpa prejudis, dan thoughtful feed dari persekitaran- semuaa sekali yang diproses & ditekuni.

Struggle untuk meneranglan intipati konsep ni melalui ruang sebegini terhad sebab kelemahan aku menulis dengan lebih baik, jadi tak perlulah kita ke situ. Tapi pendek kata konsep ini memberikan sudut pandang (outlook) yang berbeza terhadap kehidupan...seolah melihat versi HD dengan wide screen. Oleh tu sudah pasti konsep ni jugak mungubah keutamaan/prioriti seseorang pasal perkara & kejadian sekeliling. Dan begitulah jadinya.

Pasal tu lah pendirian, pilihan & tindakan kita mungkin tak serupa. Sebab prinsip hidup tak sama. Keutamaan jadi berbeza. Raikan kepelbagaian lah, no?

Tapi apapun, againts all odds aku percaya dan berpendirian teguh dengan konsep ni, dalam masa yang sama terus sentiasa memurnikan pandangan terhadap kehidupan. 

Sehinggalah tempohari aku dipandu Tuhan membaca sebuah buku yang aku belek2 random. Buku tu adalah Fiqh Aulawiyat oleh Syeikh Yusuf Al-Qardhawi. Fiqh maksudnya kefahaman yang mendalam, Aula pula maksudnya perihal terlebih utama. Memahami apa yang paling utama daripada beberapa perkara, dari sudut pelaksanaannya.

Kalau ada banyak benda nak dibuat, yang mana satu lebih aula?

Aulawiyat ini bukan ditentukan mengikut kehendak kita tapi mengikut kehendak syarak yang terbaik. Ada caranya untuk rungkaikan dilema prioriti ni dengan clear. Syeikh Yusuf Al Qardhawi dah formulate fiqh ni berdasarkan ilmu dari Al-Quran & hadith.

Seorang yang yang mengaku beriman, cara hidup dia tentulah kena berteraskan agama. Aku nak jadi beriman, jadi aku akan istiqamah crack cengkerang pemikiran yang mungkin ada untuk pasak ilmu islami bersama.

Semoga Tuhan redha.


Muka bila baca fiqh auliyat (sebenarnya apa2 buku pun macam ni)

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.