Monday, November 23, 2015

Caras

Caras, ataupun sailang ni selalu kita dengar2 dalam macam2 situasi. Dua istilah ni menggambarkan tindakan yang kurang patut dan membelakangkan nilai2 murni demi kepentingan peribadi. Sifat tamak pun selalu dikaitkan.

Macam tak percaya je aku baru alami peristiwa dicaras dalam alam pekerjaan. Aku rasa aku dah berbuat baik, tapi tuba yang dibalas.

Ada dua si polan A & B. Kedua2nya minta tolong aku recommendkan mereka supaya dapat sesuatu job ini. Apapun mereka ada kelayakan yang diperlukan, cuma sukar nak break masuk. Aku sebagai seorang yang boleh mempengaruhi keputusan dalam institusi, akhirnya berjaya membuka peluang untuk A & B. Tanpa mengabaikan meritokrasi, aku buat atas dasar persahabatan & berkongsi rezeki. Aku dapat masukkan A & B sebagai team yang aku handle bagi melaksanakan satu projek. Pada fikiran aku, bekerja dengan mereka2 yang dah dikenali pun mungkin lagi smooth & mudah. Mereka berterima kasih atas bantuan aku.

Tanpa aku perasan A & B aktif men'scan' peluang2 lain yang ada dalam institusi. Lalu B mendekati boss & ayat2..lalu mendapatkan satu niche yang dia rasa lebih menguntungkan. Lalu dia pun ajak A masuk bawah dia juga. Mereka berdua jump ship sebelum mula apa-apa lagi, meninggalkan aku tanpa team. Sedangkan projek dah nak mula beberapa hari lagi.

Memang bladihell betul rasanya

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.