Monday, July 17, 2017

Ramadan thoughts

Ramadan baru ni terasa tawar. Setiap hari macam repeat cycle. Bangkit sahur cukup syarat, skip2 mealtime siang, bila azan maghrib makan balik apa ade, kadang2 terawih. Sebab takde feel jugak tak jejak langsung bazar ramadan cari makan special ke apa, tak semangat terawih, tak semangat nak pulun ibadat. Awalnya aku suspek rasa monotonous ni sebab buat semuanya sorang. Sebab experience berpuasa dah masuk banyak tahun sama (bujang, diperantauan, sibuk etc). 

Sehinggalah 15 ramadan, aku naik broga moreh dengan kawan-kawan. aku bersidai atas puncak batu dalam hening kelam dingin, merenung langit cerah bulan mengambang sambil cuba rungkai fenomena ramadan aku tak best ni. Then the thought struck me macam gedebush percikan air terjun bila terjuk tiruk (not my best analogy).

Aku patutnya takleh tunggu ada feel baru nak buat aktiviti2 ramadan. Tapi aku kena redah je buat dulu semua benda2, feeling tu akan hadir kemudian. Pegi je iftor masjid, paksa je diri terawih jemaah, terjun je join tadarus, seret je diri pegi makan berjenis sikit dengan kawan2. Sedekah hit & run style jangan pikir lama sangat. Lalu bila dibuat, ramadan aku terasa meriah..magic sekali. 2nd half yang lebih berkualiti.


So..adakah semua benda pun patut kita commit je diri dulu baru perasaan akan fill in menyusul masuk kemudian?

No comments:

Disclaimer

All content provided on this blog is for leisure & informational purposes only. The owner of this blog makes no representations to any party he may be a part of, or guarentee the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. Contents are generally individual reflections of thought & stories of the blog.
Thanks for stopping by! you are alright.